Catalina Teodorescu face o trecere in revista a celor mai cool tineri designeri romani ai momentului.
Siluetele si formele edgy, fresh, contemporane, modelate de noua generatie de designeri, contureaza reperele din moda viitorului, fara insa a compromite catusi de putin aerul distins si eleganta atemporala, intretinute de rigurozitatea ce sta la baza procesului creativ, precum si de finisajele impecabile.
MIHHER
Croiala severa si materialele sobre, cu aer masculin, se suprapun liniilor fluide specifice siluetei feminine, intr-un joc de roluri inedit, tradus sub forma conceptului minimalist/unisex MIHHER. Sub semnatura Marius Stan/Valentina Rujan, label-ul, al carui nume face referire la juxtapozitia dintre pronumele masculin si cel feminin, trimite cu gandul la o garderoba a viitorului, dominata de siluete nonconformiste, cu alura minimala si forme arhitecturale.
In acest spirit, inspiratia principala a lui Marius este Zaha Hadid, arhitecta ce proiecteaza de jur imprejurul lumii cladiri in stil neofuturist, pentru care a fost onorata cu premii prestigioase precum Pritzker Architecture Prize sau Stirling Prize. „Ma inspir foarte mult din arhitectura contemporana, deoarece sunt de parere ca arhitectii au o foarte buna viziune a ceea ce inseamna viitor.”, declara designerul.
Pentru a da viata creatiilor sale, Marius prefera sa lucreze cu materiale „grele” – stofa, lana sau bumbac. „Fiind mai groase, aceste tipuri de materiale prind volum, facand ca transformarea de tipar sa se vada mult mai bine. A fi designer inseamna sa fii creativ, iar creativitatea, dupa mine, este vizibila cel mai bine in transformarea tiparului. Tot din acest motiv aleg sa ocolesc materialele imprimate, insistand pe forma si taietura in defavoarea print-ului.”
Rigurozitatea croielii, indulcita de accente delicate sub forma detaliilor ce ofera fluiditate, creeaza un contrast savuros, cu valente atemporale.
„Cand eram mica visam la bijuterii cat mai mari si cat mai ciudate, cum erau si inca mai sunt numite ‘bijuteriile de la Fondul Plastic’. Nu era ceva ce vedeam in mod obisnuit in familie, dar le observam la prietenele mamei sau la doamnele cochete din Brasov, unde locuiam pe atunci.”, isi aminteste Mona Vulpoiu, forta creativa din spatele label-ului Utopic Jewelry.
In atelierul sau pitoresc de pe Calea Victoriei – mic, dulce, amintind de sarmul apartamentelor din Montmartre – one-woman-show-ul orchestrat de Mona se traduce prin povestea completa a unei piese de bijuterie, de la stadiul de idee, pana la cel de existenta propriu-zisa.
Desi Utopic are deja noua ani, sase dintre ei au fost dedicati experimentarii. „Am inceput timid, in joaca, cu cercei pe care ii daruiam prietenelor mele. Am lucrat cu diverse materiale, tehnici, culori. Am observat mult, am incercat si mai mult, iar in ultimii 3 ani mi-am conturat stilul si tehnica proprie.”
Lucrate in argint, cupru sau alama, si ocazional in aur, piesele de bijuterie ale Monei sunt ulterior patinate cu ajutorul unei tehnici speciale, ce le ofera un aer invechit, transformandu-le in personaje din povesti ce exprima trairi si sentimente. „O colectie de bijuterii, precum o colectie de povesti, se poate realiza in 3 luni sau in 3 saptamani, in functie de complexitate, dar si de inspiratia autorului.”
In spiritul experimentarii continue, cele mai recente colectii au fost modelate in ceara, apoi turnate in argint si aur, o tehnica ce presupune nu numai lucru cu minutiozitate, ci si un timp mai indelungat de executie. „Ceea ce defineste brand-ul meu este experimentarea continua. Idei, materiale, tehnici, viziuni si perspective noi apar in fiecare zi, iar mie imi place sa le dau frau liber.”, spune Mona.
Absolvente ale Institutului Marangoni si, respectiv, a Universitatii de Design din Bucuresti, Andra Olaru si Stefana Maior s-au cunoscut in Milano, dupa care, au revenit in Romania pentru a pune bazele unui proiect neconventional – Almaz.
„Ne focalizam foarte mult pe contrastul dintre feminin si masculin”, explica Andra, directorul creativ al label-ului, ce impreuna cu Stefana, care ocupa rolul de designer, formeaza duo-ul din spatele fondarii brand-ului.
Atelierul Almaz, in care este creata de la zero absolut fiecare piesa, este situat alaturi de showroom, intr-o casa veche, ce ofera fundalul perfect pentru a sublinia antiteza dintre decorul clasic si valentele edgy ale hainelor.
„Mix-urile neasteptate de materiale [rochia din dantela si material de trening si pantalonii realizati din stofa barbateasca, juxtapusa cu dantela desirata si decupata manual, sunt stand-out al colectiei], pielea, blana, lana ‘Mongolian’, tricotajele, si foarte mult handmade”, sunt elementele ce stau la baza esteticii brand-ului, si care vor fi reproduse atat in cate doua colectii pe an, cat si in cadrul unei colectii-capsula, asa-numita „colectie continuativa”, ce include piese versatile si atemporale, precum T-shirt-uri sau camasi din piele.
Materialele folosite la crearea hainelor sunt atent selectate de la furnizori din Franta si Italia, iar siluetele sunt minutios studiate. „Lucram foarte mult la fitting & cut, astfel incat piesele finale sa avantajeze cam orice tip de silueta”, explica Andra.
Rezultatul? O linie de haine ce penduleaza intre structuri elaborate si siluete comode, versatile, cucerind prin asocierile contradictorii.
Hamurile cu detalii extravagante din blana, accesoriile tip cozoroc ce imbina stilul sporty cu un aer de rafinament, centurile stil corset ce contureaza instant o talie senzuala, si posetele elegante din piton, toate realizate din cele mai somptuoase tipuri de piele, sunt numai cateva dintre accesoriile pe care Daniela Tomus le semneaza sub numele label-ului sau – Hedare.
„Cu toate ca, fiind la baza avocat, nu am pregatire speciala in domeniu, eu sunt cea care dezvolta schitele pentru fiecare produs. Desenul pleaca apoi spre fabrica, de unde rezulta un prototip la care se lucreaza in medie trei saptamani. Testez apoi personal prototipurile, inainte de a face pasul catre produsul final.”, explica aceasta.
Realizat in intregime manual, fiecare accesoriu Hedare este conceput spre a injecta o doza de „wow” in orice tip de look, de la T-shirt-uri clasice albe, la rochii de seara, „facand diferenta intre o tinuta banala si una care intoarce privirile”.
„Consider ca individualitatea unei persoane se rasfrange intr-o anumita masura in hainele pe care le poarta. Nu imi plac tinutele banale, astfel ca incerc sa le condimentez cu o doza de extravaganta”, spune Daniela.