“Un artist si un estetician vad frumusetea aproape complet diferit, esteticieni au valori matematice, artisti o viziune proprie”, imi spunea o doamna doctor. Mai mult, relativismul frumusetii feminine are alte si alte forme trupesti in functie de ochii care privesc, dar si de impact social si cultural al fiecarei epoci in parte.
Poate bizar, frumusetea are legatura cu trasaturile anumitor epoci: tiparul de frumusete de acum 20 de ani poate fi considerat azi depasit sau exagerat, cum la fel de bine femeie de azi nu ar fi fost considerate frumoase de catre barbati din anii ’50, si asta nu pentru ca se schimba neaparat dorintele barbatilor, ci chiar femeile insele.
Rubensiene, cu trupul clepsidra, foarte slabe, cu decolteu impunator sau fara decolteu, femeile au evoluat de-a lungul istoriei, trupurile lor adaptandu-se dupa curentul epocii repective.
Asadar, va prezinta un scurt clasament la frumusetii, lasandu-va sa alegeti forma feminina care va incanta cel mai mult privirea:
Femeile lui Rubens
La inceputul secolului al XVII-lea, renumitul pictor Peter Paul Rubens transforma idealul frumusetii feminine in tablouri fara inhibitii si cat mai realiste. Toate femeile din tablourile sale aveau trupul voluptos: sanii, fundul, coapsele, mijlocul.
Inspirat de cea de-a doua sotie a sa, Helene Fourment, Rubens vedea frumusete pura in femeie grase, pufoase.
De fapt, el doar zugravea, cu exactitatea unui architect, tiparul in care se incadra frumusetea tuturor femeilor din vremea sa. Pe atunci, „a fi slaba” era echivalentul lui “a fi urata”.
Gibson Girl – in jurul anului 1897
O noua epoca, o noua moda: femeie au inceput sa devina preocupate de talia lor care trebuia sa fie din ce in ce mai subtire … pentru care purtau corsete-brauri chinuitoare. Sanii erau remarcati, dar nu prin decolteu, ci prin rochiile lungi care se pliau pe forma corpului.
Pe atunci, femeile erau frumoase dacă formează lor se evidentiau cu delicatete, fiind mai slabe decât în trecut, dar niciodata foarte slabe.
Tot aceasta perioada este marcata de un accent mult mai mare pe frumusetea facial a – conturul fin al fetelor, coafuri usor extravagante, evidentierea ochilor.
Flapper Girls – după 1920
Odata cu revolutia cinematografica si in preajma Primului Razboi Mondial se remarca o intoarcere la elogierea trupului.
Femeile isi doreau un trup subtire care sa fie pus in evidenta cu degajare, dar nu epatand prin goliciune.
“Moda sa schimbat, astfel ca o silueta subtire intr-o camasa este ideala. Femeile practica dansul si fac sport, si nu mai sunt indragostite nebuneste de ideal victorian fragil si vulnerabil ”, a decalart Joan Jacobs Brumberg, istoricul care a scris“ The body project. O istorie intima a fetelor din America ”. „
Trupul clepsidra, chipul aproape perfect si mult sex-appeal sau frumusete a la Sophia Loren si Marylin Monroe
Dupa al Doilea Razboi Mondial, tehnologia cunoaste un progres uluitor, iar efectele cuprindea mai toate domeniile, inclusiv frumusetea.
Lumina reflectoarelor care scot in evidenta si cel mai mic defect determina femeile sa isi revizuiasca preocuparea fata de corp: detaliile conteaza foarte mult, chipul trebuie sa fie diafan, iar trupul din ce in ce mai expus.
Acum devine celebru sutienul tip cupa si corsetele care nu mai erau acoperite de rochii grele.Sophia Loren devine un simbol al frumusetii, trupul sau fiind tip clepsidra: sani voluptosi, coapse pufoase si mijloc subtire, dar nu in mod exagrat, ci bine proportional cu intregul corp.
Sexualitatea femeilor din aceasta perioada devine exuberanta, umeri dezgoliti, decolteu adanc, picioare senzuale.
Un simbol al anilor 50 a fost si constroversata actrita Marilyn Monroe – trupul ei era ceea ce numim frumusete atragatoare.
Betty Page – 1955
In 1955, odata cu aparitia in lumina reflectoarelor a lui Betty Page, denimita “Regina liniilor curbe” sau “Ingerul negru”, sa revenit la o placere nevinovata a trupurilor putin mai rubensiene, ramand o aceeasi atentie fata de expresie impunatoare a chipului.
Twiggy – un nou tip de femeie
O revolutie in canoanele frumusetii feminine, modelul si actrita Twiggy a introdus, in anii 60, conceptul de aspect androgin, ochi mari, parul tuns scurt, fiind numita “Fata anului 1966” in Marea Britanie.
“Sutienele si lenjeria de corp s-au schimbat. Organismul devine ceva care poate fi controlat din interior, prin dieta și exercițiu fizic, în locul controlului exterior prin corset. Diferite parti ale corpului atrag atentia in moduri diferite ”, sustine Brumberg.
Frumusetea americana
In 1990, Christie Brinkley intruchipa idealul feminin american, in urma mai multor sondaje. Era un nou tip de frumusete: parul blond, silueata zvelta, specific americanilor.
Un prezent construit în jurul trupurilor slabe
In 2013 a fi model de frumusete impune, dincolo se un sex-appeal relativ si de frumusetea diversa a chipului, un corp bine tonifiat, unde formeaza bine conturate palesc in fata abdomenului plat: Heidi Klum, Irina Shayk, Janice Dickinson.
Un singur tip de frumusete mai aduce cu femeile anilor 50, modelul latin si aici putem sa le amintim pe Slama Hayek si Penelope Cruz. Departe orice gand legat de frumusetea rubensiana si cu tendinta de revenire a tiparului androgin.